skip to Main Content
Bel 077 - 398 28 34

Als stress langdurig aanwezig is, tast het je lichaam en je gevoel aan. Je voelt je opgebrand, uitgeblust: je bent helemaal op. Er ontstaat een burnout. Je batterij is leeg, ontspannen en opladen lukt niet meer. Je balans tussen draaglast en draagkracht is verstoord met extreme vermoeidheid tot gevolg. Geen kracht meer, geen energie meer.
Vaak denken dat we het wel voelen aankomen voordat we burnout gaan. In de periode voor je burnout heb je meestal al langer stress ervaren en vaak niet helemaal of helemaal niet geluisterd naar de signalen die op een burnout wijzen. Als we dan eenmaal erkennen dat we burnout zijn, betalen we hier een hele hoge prijs voor: je herstelperiode gaat waarschijnlijk lang(er) duren, omdat je al die signalen lange tijd genegeerd hebt.

Burn out is op dit moment de grootste reden van ziekmeldingen op het werk. Hoewel we het vaak aan het werk relateren, is een grote reden vaak ook te vinden in de privésfeer. Iedere burn-out is wat dat betreft uniek en vereist dan ook een unieke aanpak. Deze aanpak gaan we graag met je opstellen en uitvoeren.

Wie kan iets voor mij betekenen?

Binnen de gezondheidszorg bestaan verschillende mogelijkheden om je te helpen bij stress en burnout klachten. Om de juiste aanpak te kiezen, geloven wij in de juiste persoon om je te helpen. Dit kan voor iedereen iemand anders zijn. Niet alleen kennis speelt een rol bij de juiste begeleiding, maar vooral ook de juiste klik. Vanuit deze gedachte zijn er verschillende collega’s met verschillende achtergronden die mogelijk iets voor je kunnen betekenen. Geen idee waar te beginnen? Dat kunnen wij ons heel goed voorstellen. Waar je ook begint, het juiste pad kiezen wij graag samen met jou. Je komt altijd bij de juiste persoon terecht. Vaak zegt je gevoel ook al waar te beginnen door het lezen van de teksten en het zien van de collega’s die je kunnen helpen. Vertrouw hier ook op.

Psychosomatiek en burn out

Bij burn-out klachten is de balans tussen het stress-systeem en het rust/herstelsysteem van ons lichaam verstoord. De omstandigheden die tot burn-out klachten of uitputtingsklachten hebben geleid hebben meestal geestelijke( bv perfectionisme of geen nee kunnen zeggen) als lichamelijke( te korte nacht, te weinig rust) component. Tijdens een intake zal onderzocht worden welke factoren ervoor gezorgd hebben dat de klachten zijn ontstaan en hoe dit het dagelijks leven beïnvloedt.
Bij de behandeling gaan we het overactieve stress-systeem tot rust brengen en de zelfregulatie verbeteren zodat we de balans herstellen en je lichaam weer op een gezonde manier gaat functioneren. Behandelmogelijkheden zijn lichaamsbewustwording, grenzen leren voelen en aangeven, ademhalings -en ontspanningsoefeningen.

Stress en burnout coaching

Belangrijk is om te ontdekken waar je stress vandaan komt, hoe je ermee omgaat en wat je teveel stress oplevert. Wat zijn je patronen en valkuilen? Middels coaching en begeleiding bij lastige en soms confronterende zaken staan wij graag voor je klaar.

We brengen jouw basis op orde en we helpen je om je leven in basis weer stevig neer te zetten. Je krijgt hulp, advies en coaching op het gebied van voeding, slaap, ademhaling en gedrag. Ook krijg je praktische handvatten aangereikt die je eenvoudig in je dagelijks leven toepast. Zo kom je al heel snel weer wat beter in je vel te zitten en krijg je weer grip op je eigen leven.  Deze coachingsessie vinden met name in de natuur plaats in Noord-Limburg, Noord-Brabant of Gelderland.

Training en burn-out

Onderdeel van de revalidatie bij een burn-out is bewegen. Tijdens bewegen maken we endorfine aan, een gelukstofje die ons lichaam zelf produceert. Het helpt zowel de energie terug te winnen als je hersenen te herstellen.

Een beetje stress is best gezond voor ons lichaam. Echter als het lichaam langdurige stress dien te verwerken kan dit problemen geven. Via verschillende processen maakt ons lichaam uiteindelijk cortisol aan in onze bijnieren. Cortisol gaat naar onze hippocampus in de hersenen, die essentieel is voor leren en ons geheugen. Chronische stress kan ons kortetermijngeheugen en concentratievermogen verminderen. Angststoornissen en depressies kunnen op de lange termijn gevolgen zijn.  Een gevolg van meer stress en toenemende productie van cortisol is het gevolg.

Uit onderzoek is gebleken dat matig intensief sporten of bewegen belangrijk is om hersenprocessen zoals geheugen, leervermogen en emoties goed te laten functioneren en verbeteren. Uiteindelijk neemt de productie van cortisol weer af, waardoor ook stress afneemt.

Graag begeleiden wij je bij het sporten en bewegen binnen je revalidatie.

Wij kunnen je helpen met de volgende specialismen