skip to Main Content
Bel 077 - 398 28 34
  • Tips

Burnout is momenteel de grote sluipmoordenaar door het thuiswerken tijdens deze corona crisis. Normaliter was het wanneer mensen er zelf voor kozen om thuis te werken dat ze productiever, maar zeker ook gelukkiger waren. Anno maart 2021 speelt verplicht thuiswerken daarentegen juist burn-outs in de kaart. Het kan onder andere leiden tot:

  • het verlies van interesse en plezier
  • irritatie en ruzie in het gezin
  • onverschilligheid tegenover het werk
  • minder productief en efficiënt werken.

Dit blijkt uit onderzoek van zowel het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-Out als de Vrije Universiteit van Amsterdam. Heel veel Nederlanders hebben blijkbaar moeite om de stress die hand in hand gaat met thuiswerken onder controle te krijgen en de balans tussen werk en privé te bewaren. Oftewel de goede balans tussen werk en privé ontbreekt.

De grens tussen werk en privé vertroebeld

Nu we voor het grootste deel al maandenlang verplicht thuis werken, speelt de werk-privébalans een belangrijkere rol dan ooit, ik merk het dagelijks tijdens mijn coaching. De eerste fase van de crisis waren er cliënten die het wel even lekker vonden. Ze konden lekker hun eigen tijd indelen en waren effectiever. Momenteel zie ik dat alleen thuiswerken niet ideaal is voor de lange termijn.

Signalen van stress & burnout

De grens tussen werk en privé vertroebelt, we staan continu ‘AAN’, we gaan nog harder werken en raken zo overbelast. De plaats waar je normaal gesproken ontspant, is nu immers al tijden je werkplek en dat zorgt voor velen voor heel veel stress. Deze stress uit zich vervolgens in allerlei ‘vage’ mentale- en fysieke klachten. Lees hierover meer in mijn blog: Herken jij de signalen van stress? 

Iedere keer weer ben ik eerlijk gezegd toch weer verbaasd over de signalen die mensen missen. De laatste paar maanden heb ik dit ook weer gemerkt tijdens mijn coachsessies. Klachten als slechte concentratie, hoofdpijn, eczeem, duizelig zijn en rugpijn hebben niet herkennen als een gevolg van stress, maar feitelijk als normaal accepteren.

Dit baart me grote zorgen omdat we niet meer luisteren naar de signalen van ons lichaam, ons belangrijkste kompas. Ons lichaam liegt namelijk nooit. Alleen zijn we zo langzamerhand verleerd om hiernaar te luisteren. We denken namelijk dat we hier geen tijd voor hebben. We gaan liever door in de ratrace, de hectiek van de waan van de dag dan dat we werkelijk even stil staan bij hoe we ons echt nu voelen.

Zet de eerste stap!

Denk je na het lezen van deze blog… Ik kan wel wat hulp gebruiken om te kijken naar mijn werk-privébalans om een burnout te voorkomen. Neem dan contact met me op om te kijken wat ik voor je kan betekenen. Ook als je niet helder hebt wat er precies met je aan de hand is of waar je tegenaan loopt. Op een methodische manier ga ik met je aan de slag. Stap voor stap. Wandelen in een mooi natuurgebied in het prachtige Noord-Limburg maakt onderdeel uit van deze persoonlijke aanpak.

Wacht niet tot je letterlijk omvalt. De eerste stap is eerlijk naar jezelf zijn over hoe het nu met je gaat. Want als jij niet voor jezelf gaat zorgen, wie dan wel? Voorkomen is zoveel beter dan genezen!

Investering coachingsprogramma door werkgevers

Wist je trouwens dat de meeste werkgevers bereid zijn om te investeren in een coachingsprogramma? Ik heb regelmatig contact met werkgevers hierover. Ze willen juist graag investeren in jou, en daarmee in jou als werknemer. Twijfel dus niet om jouw werkgever deze vraag te stellen als je merkt dat je niet lekker in je vel zit.

En voor nu… Blijf voldoende bewegen, eet gezond, slaap minstens 8 uur, en zorg voor voldoende ontspanning; dat is al de helft van je genezing.

 

Marc